Velikonoční vejšlap 13. 4. 2019

Vytisknout

Za rozhledem po kraji z Vinného vrchu

V sobotu ráno v 7:30 se scházíme na hlavním nádraží, abychom pod vedením zkušeného rozvážného vedoucího „Pašlíka“ Škouly uskutečnili tradiční velikonoční výlet po neokoukaných šumavských stezkách a koutech. Zatím jsme v nekompletní sestavě, bez odloučených mimoplzeňských sekcí, které se mají připojit cestou. Přeprava začíná výlukou, bravurně zvládáme dopravu busem do Dobřan, vše klape jak na drátku, odloučené sekce se připojují dle plánu, v Dobřanech štěnovická, v Přešticích přeštická, v Klatovech pak jihočeská – přátelé z Blatné a Volyně. Cesta vlakem uběhla jak po másle živou diskusí a vyprávěním o veselých kouscích českého ústavního činitele ve Vídni. Ani jsme se nenadáli a už vystupujeme v Dešenicích. Před vykročením na trasu nás vedoucí shromažďuje, vítá a stručně nám sděluje, proč jsme tady, a čeho by se měl každý turista vyvarovat a už nás nic nemůže zadržet. Počasí je sice chladné, ale polojasné, beze srážek a pro turistické potřeby velice příznivé, jen dohlednosti nejsou úplně nejlepší.

V prvním úseku sledujeme naučnou stezku Po stopách formanů, vyhneme se ale Žíznětícím a po jižním a východním úbočí Želivského vrchu míříme k první pozoruhodnosti - Želivským lipám, mezitím na dohled míjíme Děpoltice. Lípy stojí za zastavení, po kterém pokračujeme klesáním do osady Krotějov, to už máme výhled i na další cíl, městys Strážov s jeho dominantou gotickým kostelem sv. Jiří. Ke kostelu jdeme nejen proto, že stojí za zhlédnutí a je v dobrém stavu, ale i proto, že restaurace v jeho sousedství je díky prozřetelné Pašlíkově předběžné koordinaci otevřena a paní hostinská je připravena i přes zdravotní indispozici poskytnout pocestným občerstvení. Kromě nadstandardní péče nám i sdělila informaci, kde je pohřben Otto Kaskoun, lékař, šumavský patriot a autor poutavých knih o Šumavě, který žil dlouhá léta ve Strážově a také zde v r. 2014 zemřel. Po občerstvení se vydáváme dále na Vinný vrch nad městysem, cesta vede kolem hřbitova, takže není problém na hřbitov zajít a u hrobu vzdát krátce úctu Ottovi Kaskounovi. Strážov je rozložen ve svahu, takže výstup na Vinný vrch, pokud se pocestný občas zastaví a otočí, poskytuje několik vyhlídek na město, okolí a na šumavské hřebeny a kopce kolem, první již od kostela a každá další je o něco bohatší a rozličnější. Z Vinného vrchu pak pokračujeme kolem Rovenského vrchu na Klenovou, což je magické kultovní místo, nabité historickými a kulturními objekty a uměleckými artefakty, na jejichž prohlídku a zažití by potřeboval pocestný celý den, který už k dispozici nemáme, takže volíme kompromis, areálem trochu pobloumáme, pokocháme se ovečkami s jehňátky, bez vstupenky vnikáme na nádvoří pod hradem, chvíli taháme neplacené informace z rezignované průvodkyně a pak se spořádaně pouštíme na závěrečný sestup do Janovic. Nejkratší cesta vede 2 km po asfaltce z poměrně příkrého kopce, což není ideální, takže zkušený vedoucí volí mírně delší, ale hezčí a snesitelnější polní cestu přes bývalé cvičiště se střelnicí, která kupodivu není zdemolovaná a vykradená, čemuž nikdo z nás nerozumí. Tato cesta nás vede k bývalým janovickým kasárnám, které jsou nyní průmyslovou zónou. Kolem nich pokračujeme do městečka a dále na nádraží. Časový rozpočet a nenásilné řízení tempa po celý den na trase naším vedoucím jsou tak dokonalé, že na nádraží přicházíme asi 20 minut před odjezdem vlaku. Co říci na závěr? Vlak jel na čas, ne o 2 a půl hodiny později jako při naší předposlední akci. A také:

Ušli jsme celkem 21,2 km se stoupáním 1630 m a klesáním 1750 m, pochodu se zúčastnilo 21 turistů. Za potěšitelnou zmínku stojí, že v našich řadách pochodovaly i hodně mladé tváře, o 40 až 50 let mladší, než je náš běžný věkový průměr, a účast Volyňské sekce je zase dokladem o expanzi našeho vlivu za hranice kraje. Členové a členka této sekce byli sympatičtí a především poučení a zkušení šumavští patrioti – a znalci Klostermanna.

V neposlední řadě je třeba poděkovat „Pašlíkovi“ Škoulovi, který při přípravě a vedení vejšlapu odvedl práci jako obvykle, tzn. precizně. A těšit se na další výlety po Šumavě.

JiB

Další fotky z vejšlapu najdete tady